پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 192
نویسنده : محسن دلاور

افراد مشهور در آخرین لحظات زندگی‌ چه جملاتی را بر زبان آوردند؟

 

چه‌گوارا

بر اساس مدارک و اسناد طبقه‌بندی شده از گروه ویژه نظامیان آمریکایی وقتی جوخه آتش داشتند انقلابی بزرگ آرژانتینی را به گلوله می‌بستند گفت: «بزنید! اما این را بدانید که یک مرد را می‌کشید.» اما جان لی اندرسون که زندگینامه چه‌گوارا را نوشته در کتابش آورده که وقتی در سال ۱۹۶۷ او در بولیوی ............................................................


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: آخرین جمله افراد مشهور ,



بازدید : 205
نویسنده : محسن دلاور

1

رنگین‌کمان در حقیقت همیشه به صورت یک دایره است و باید به شکل دایره دیده شود، منتها مرکز این دایره دقیقا هم‌عرض چشمان ماست، بنابراین هنگامی که روی زمین ایستاده باشید، نصف رنگین‌کمان زیر افق می‌رود و دیده نمی‌شود، اما وقتی به پرواز درمی‌آیید، می‌توانید نیمه پنهان رنگین کمان را (که درست شبیه همان نیمه بالایی است) تماشا کنید. شکل دایروی ناشی از پراکنش و شکست نور خورشید بر اثر قطره‌های باران است.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: محسن دلاور ,



مغز انسان چند گیگابایت است؟
نوشته شده در جمعه 5 تير 1394
بازدید : 252
نویسنده : محسن دلاور

archive2

این پرسش مانند این است که سوال کنید: «چه تعداد شی را می‌توان داخل یک سبد جا داد؟» اگرچه مغز انسان را از برخی جهات می‌توان با رایانه مقایسه کرد، اما این مقایسه زمانی‌که وارد جزئیات می‌شود دیگر مصداق ندارد. برای مثال، بیشتر ما تنها می‌توانیم تا چند رقم محدود عدد پی را به خاطر بیاوریم، در حالی‌که تعداد ارقام محاسبه شده این عدد تنها 34 کیلوبایت فضا اشغال می‌کند؛ که کمی بیشتر از 0.00003 گیگابایت است. با این وجود، ما می‌توانیم صدها یا هزاران چهره را به خاطر بیاوریم و آنها را با هر حالتی و از هر زاویه‌ای در میان دیگر چهره‌ها شناسایی کنیم؛ عملی که انجام آن توسط یک رایانه بیش از یک ترابایت (1000 گیگابایت) حافظه نیاز دارد. مغز انسان‌ها در به یادآوری جزئیات خاص بسیار بد عمل می‌کند، اما همین مغز در شناسایی و تشخیص الگوها و رونده فوق‌العاده عالی است. ما رایانه را اختراع کرده‌ایم تا کارهایی را که انسان در انجام آنها بد عمل می‌کند، به جای ما انجام دهد؛ بنابراین مقایسه جزءبه‌جزء خودمان بااین وسیله کار کاملا اشتباهی است.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,



آلرژي چيست؟
نوشته شده در جمعه 5 تير 1394
بازدید : 181
نویسنده : محسن دلاور

قاصدک

بدن انسان به طور معمول در مقابل عوامل مضري مانند ويروس‌ها و باكتري‌ها از خود دفاع مي‌كند. اما گاهي اوقات اين دفاع در مقابل مواد بي‌ضرري مانند گرد و غبار، كپك‌ها، يا گرده گياهان صورت مي‌گيرد. سيستم ايمني بدن در مقابل اين مواد واكنش نشان مي‌دهد و مقدار زيادي پادتن مي‌سازد. پادتن مانند اسلحه‌اي به آنها حمله‌ور مي‌شود تا آنها را از بين ببرد. هر پادتن براي ماده ويژه‌اي ساخته مي‌شود و مخصوص همان ماده است. آلرژي همان واكنش سيستم ايمني بدن است ولي هنگامي ايجاد مي‌شود كه سيستم ايمني بدن ماده بي‌ضرري را به اشتباه به عنوان ماده‌اي زيان‌آور شناسايي مي‌كند و عليه آن وارد عمل مي‌شود. به موادي كه واكنش آلرژيك ايجاد مي‌كنند، اصطلاحا آلرژن گفته مي‌شود. در فرايند دفاع، واسطه‌هاي التهابي شيميايي‌اي مانند هيستامين و ساير موادي كه از گلبول‌هاي سفيد ترشح مي‌شوند، علائم نامطبوعي ايجاد مي‌كنند. افراد مبتلا به آلرژي براي مقابله با اثرات شديد هيستامين بايد از دارو‌هاي آنتي هيستامين استفاده كنند.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: آلرژی ,



کارکرد آپاندیس در بدن انسان چیست؟
نوشته شده در جمعه 5 تير 1394
بازدید : 193
نویسنده : محسن دلاور

archive6

به طور سنتی، آپاندیس به عنوان عضوی غیرضروری در بدن انسان شناخته می‌شود. حتی نامش به گونه‌ای به زائد بودن آن اشاره دارد (آپاندیس در زبان انگلیسی به معنای ضمیمه، پیوست است). آپاندیس لوله‌ای باریک است که اندازه آن حدودا به اندازه نصف یک مداد است که به صورت جلوآمدگی در روده کور، در ابتدای روده بزرگ قرار دارد.
چارلز داروین عقیده داشت اجداد ما نسبت به ما گیاهان زبر (مانند سبوس گندم) بیشتری می‌خوردند، و به همین دلیل به روده کور بزرگ‌تری برای هضم آنها نیاز داشتند. بنابراین آپاندیس در ابتدا فضای مفیدی از روده بود که طی میلیون‌ها سال فرگشت انسان و عدم استفاده از آن، به تدریج آب رفت و کوچک‌تر شد. جانورانی مانند کوالا که مقدار بسیار زیادی برگ هضم‌ناشدنی می‌خورند، روده کوری دو متری دارند که بخش عمده آن را آپاندیسی بزرگ تشکیل می‌دهد.
شکی وجود ندارد که می‌توان آپاندیس را با عمل جراحی برید و از بدن خارج کرد؛ بدون آنکه عواقب درازمدت مشهودی برای بیمار به دنبال داشته باشد. اما توانایی گذراندن زندگی بدون یک چیز، به این معنا نیست که آن چیز کاملا بی‌استفاده است. تحقیقات جدید که روده 361 پستاندار را با هم مقایسه کرده است، نشان می‌دهد که 50 گونه مختلف و کاملا غیرمرتبط در بدن خود آپاندیس دارند. این مساله به این معنی است که آپاندیس باید حداقل 32 بار به طور مستقل فرگشت یافته باشد، که همین نشانگر آن است عملکرد مفیدی برای آن وجود داشته.
در حال حاضر دانشمندان گمان می‌کنند آپاندیس به عنوان مخزنی اضطراری برای پناه‌گیری باکتری‌های روده‌ای انسان عمل می‌کند. دریچه باریک این عضو و محل قرارگیری خارج از مسیر آن به این معنی است که عفونت‌های باکتریایی معمولا وارد آن نمی‌شوند. (بنابراین پس از آنکه بیماری همچون اسهال تمام باکتری‌های مضر را از روده شما خارج می‌کند، باکتری‌های مفید می‌توانند دوباره از آپاندیس بیرون آمده و در روده شما مجددا تکثیر شوند.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,



چرا انسان خواب مي‌بيند؟
نوشته شده در شنبه 30 خرداد 1394
بازدید : 210
نویسنده : محسن دلاور

خواب

خواب‌هايي که مي‌بينيم، معمولا نوعي واکنش نسبت به افکار، فعاليت‌ها و احساساتي است که در طول روز داشته‌ايم. خواب‌ها بازتاب افکاري هستند که در ذهن ما خطور مي‌كنند. روياها يکي از بخش‌هاي جدانشدني وجود انسان هستند. در يك آزمايش علمي به افراد بالغ داروهايي داده مي‌شد که اجازه حرکت سريع مردمک چشم در خواب را از آنها مي‌گرفت. زماني که چشم چنين حرکتي دارد، فرد موردنظر خواب مي‌بيند. حذف توانايي خواب ديدن تضادهاي اخلاقي شديدي را در افراد تحت آزمايش ايجاد کرد. آنها به‌شدت مضطرب و خشن شده بودند و نمي‌توانستند به‌راحتي روي مطلبي تمرکز کنند. در اين آزمايش همچنين ثابت شد که هرچه فردي جوان‌تر باشد، رويا براي حفظ سلامت او نقش محوري‌تري را بازي مي‌کند.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,



زمين، چند سال است به وجود آمده؟
نوشته شده در شنبه 30 خرداد 1394
بازدید : 176
نویسنده : محسن دلاور

خورشید

در سال 1715 ادموند هالي، منجم انگليسي، اين مطلب را پيش كشيد كه سن زمين را مي‌توان از روي مقدار شوري آب اقيانوس‌ها محاسبه كرد. به اين ترتيب كه مقدار شوري آب درياها با دقت تمام محاسبه و سپس اين عمل ده سال بعد تكرار شود، با محاسبه مقدار افزايش شوري آب در هر ده سال مي‌توان زمان لازم براي تحصيل شوري آب فعلي را از آب‌هاي شيرين اوليه به‌دست آورد. در اواخر قرن نوزدهم بعضي محققان با تجديد نظر در روش فوق و با تجزيه شيميايي آب رودخانه‌ها، مقدار سديم اضافه شده به درياها در هر سال توسط رودخانه‌هاي دنيا را محاسبه كردند. با دانستن حجم تقريبي آب اقيانوس‌هاي امروزي و فرض اينكه آب اقيانوس‌هاي اوليه شيرين بوده است و ميزان ازدياد سديم توسط رودخانه‌هاي امروزي ميانگيني براي تمام زمان زمين‌شناسي است، آنها زمان لازم براي فراهم شدن غلظت سديم و شوري امروزي را محاسبه كردند. سرانجام نتيجه‌گيري كردند كه از روز اولي كه آب براي نخستين بار روي سطح زمين متراكم شد، 90 ميليون سال مي‌گذرد. امروزه مي‌دانيم كه تخمين هالي از سن اقيانوس‌هاي زمين به مراتب كمتر از سن واقعي آنهاست. روش ديگر، تخمين عمر زمين بر اساس ميزان رسوب‌گذاري است. براي ضخامت معيني از طبقات رسوبي ميانگيني براي ميزان رسوب‌گذاري وجود دارد. اگر تغييرات مهمي در شرايط محيط رسوبي رخ ندهد و فرسايش نيز در امر رسوب‌گذاري وقفه ايجاد نكند، ضخامت طبقات كم‌وبيش متناسب با زمان سپري شده خواهد بود. تخمين عمر زمين بر اساس سرد شدن كره زمين، استفاده از مواد راديواكتيو و محاسبه نيمه عمر آنها و نيز بررسي سنگ‌هاي آسماني از ديگر روش‌هايي هستند كه دانشمندان براي تخمين عمر زمين استفاده كرده‌اند. از آنجا كه مطابق تمام نظريات موجود، تشكيل زمين و ساير سيارات منظومه شمسي همزمان بوده است، با تعيين سن سنگ‌هاي آسماني مي‌توان سن واقعي زمين را به‌دست آورد. حداكثر سني كه تا به حال براي سنگ‌هاي آسماني به‌دست آمده چهار تا شش ميليارد سال بوده است. به اين ترتيب مي‌توان عدد چهار تا شش ميليارد سال را براي سن زمين در نظر گرفت.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,



چرا مفصل‌هاي بدن صدا مي‌دهند؟
نوشته شده در شنبه 30 خرداد 1394
بازدید : 188
نویسنده : محسن دلاور

زانو

اولين بار در سال 1971 دو دانشمند آلماني پس از وارد آوردن يك نيروي كششي به مفصل بين انگشت و كف دست شكل‌گيري حباب‌هاي گازي را در مفصل اثبات كردند. مفاصل بدن ما به وسيله يك بافت پوششي در بر گرفته شده است كه به آن كپسول مفصلي مي‌گوييم. داخل اين كپسول مايعي وجود دارد كه با ايجاد حالت لغزندگي باعث حركت آسان‌تر استخوان‌ها كنار هم مي‌شود. مواد معدني و گازهاي گوناگوني در اين مايع محلول‌ هستند. حركات مفصلي طي فعاليت‌‌هاي معمول، موجب افزايش حجم مفصل و كاهش فشار مايع مفصلي مي‌شود. كاهش فشار باعث يك حالت مكش داخل فضاي مفصل شده و گاز‌هاي محلول در مايع به صورت حباب درمي‌آيند. ايجاد اين حباب‌ها باعث تحريك گيرنده‌هاي عصبي داخل مفصل مي‌شود و به اين ترتيب مغز از پيدايش يك حالت غيرطبيعي در مفصل اطلاع پيدا مي‌كند. حال مي‌توان فهميد كه چرا ما پس از مدتي فعاليت، دوست داريم قولنج مفاصل خود را بشكنيم. در حقيقت ما به طور ناخود آگاه تلاش مي‌كنيم پيام ناراحت‌كننده‌اي را كه از مفصل‌ها به مغزمان مخابره شده است، رفع كنيم. به اين ترتيب با كشش مفاصل خود در حداكثر دامنه حركت آنها، سعي مي‌كنيم كه اين حباب‌ گازي را بتركانيم و وقتي حباب گازي مي‌تركد، همان صداي معروف و خوشايند شنيده مي‌شود. به دليل همين فرايند تشكيل حباب است كه پس از تركاندن حباب تا مدتي با هر حركتي هيچ صدايي از مفصل ما بيرون نمي‌آيد. چون تشكيل دوباره حباب نيازمند گذشت زمان است.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,



چرا بعد از خوردن ماهي، دوغ نمي‌نوشند؟
نوشته شده در شنبه 30 خرداد 1394
بازدید : 169
نویسنده : محسن دلاور

41

سيد لاكتيك موجود در ماست، روي عصب پاراسمپاتيك اثر مي‌‌گذارد. از آنجا كه اين عصب كند‌كننده است، حالت لختي در بدن به وجود مي‌‌آورد. اين خاصيت در ماهي نيز تا حدي وجود دارد و بهتر است با هم مصرف نشوند.

 


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,



چرا خسته مي‌شويم؟
نوشته شده در شنبه 30 خرداد 1394
بازدید : 190
نویسنده : محسن دلاور

53

خستگي بدن در واقع نوعي مسموميت است. وقتي در حال فعاليت هستيم، ماهيچه‌ها نوعي اسيد به نام اسيد لاكتيك توليد مي‌كنند كه باعث احساس خستگي در عضلات مي‌شود. اگر بتوانيم اين اسيد را از عضو خسته بيرون بكشيم خستگي برطرف مي‌شود و آن عضو دوباره نيروي كار پيدا مي‌كند. به اين ترتيب در جريان كارهاي روزانه، بدن به وسيله اسيد لاكتيك مسموم مي‌شود. مواد ديگري هم بر اثر فعاليت عضلات پديد مي‌آيند كه به آنها زهرابه خستگي مي‌گويند. خون اين مواد را در بدن انسان حمل مي‌كند و با خود به نقاط مختلف مي‌رساند. به همين دليل فقط عضلات نيستند كه احساس خستگي مي‌كنند، بلكه تمام بدن و حتي مغز دچار خستگي مي‌شوند.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,



چه جانداراني فروصوت يا فراصوت را مي‌شنوند؟
نوشته شده در شنبه 30 خرداد 1394
بازدید : 160
نویسنده : محسن دلاور

خفاش ها

هرچه جرم يك جانور بيشتر باشد، صدايي كه توليد مي‌كند بسامد كمتري دارد و فروصوت است. برعكس آن هم صادق است؛ يعني حيوانات كوچك صداي فراصوت دارند؛ براي مثال خوكچه‌هاي هندي، موش‌هاي صحرايي، سنجاب‌هاي پرنده، ميمون‌هاي آمريكاي جنوبي و پرندگاني مانند جغدها امواج فراصوت را مي‌شنوند و جانوران ديگري مانند خفاش و نوعي قورباغه كمياب چيني قادرند امواج فروصوت را بشنوند. يك نوع قورباغه براي جفت‌گيري از امواج فراصوت استفاده مي‌كند. بعضي از پرنده‌ها مانند جغد هم براي رديابي شكارشان امواج فراصوت مي‌فرستند.البته دلفين و نهنگ چون در آب زندگي مي‌كنند ،استثناعا مي‌توانند امواج فروصوت را بشنوند.چون حركت امواج صوتي در آب و هوا با دليل تفاوت غلظت شان متفاوت است.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,



دستگاه ترمز بازيابي چگونه كار مي‌كند؟
نوشته شده در شنبه 30 خرداد 1394
بازدید : 205
نویسنده : محسن دلاور

برای بزرگنمایی کلیک کنید

هنگامي كه در يك خودروي معمولي ترمز مي‌كنيم، علاوه بر اينكه از سرعت خودرو كم مي‌كنيم، مقدار زيادي انرژي را نيز هدر مي‌دهيم زيرا اين خودروها نمي‌توانند انرژي جنبشي خود را بازيابي كنند و انرژي به شكل گرما هدر مي‌رود.
اما اگر اين انرژي را بازيابي كنيم و به انرژي الكتريكي تبديل كنيم، چه مي‌شود؟ اين همان كاري است كه در خودروهاي داراي دستگاه ترمز بازيابي صورت مي‌گيرد. خودروهاي دوگانه‌سوز (الكتريكي و سوخت فسيلي) مانند تويوتا پريوس و خودروهاي تمام الكتريكي مانند تسلارو دستر، دستگاه ترمز بازيابي دارند. در دستگاه‌هاي ترمز معمولي كه بر اساس اصطكاك كار مي‌كنند، هنگامي كه ترمز مي‌گيريم، از تماس يك صفحه با يك جسم گردنده، اصطكاك ايجاد مي‌شود اما در خودروهاي داراي دستگاه بازيافت انرژي، از يك موتور الكتريكي استفاده مي‌شود كه در جهت عكس مي‌چرخد. با اين كار، هم از سرعت خودرو كم مي‌شود و هم باتري شارژ مي‌شود. طرز كار دستگاه نيز به اين صورت است كه در خودروهاي دوگانه‌سوز و الكتريكي، هنگامي كه خودرو رو به جلو حركت مي‌كند، يك موتور الكتريكي، انرژي الكتريكي را به انرژي مكانيكي تبديل مي‌كند و بنابراين انرژي لازم براي حركت چرخ‌ها فراهم مي‌شود اما وقتي كه از اين موتور الكتريكي در جهت عكس استفاده كنيم، موتور الكتريكي به يك مولد الكتريكي (ژنراتور) تبديل مي‌شود. هنگامي كه بدانيم دستگاه ترمز بازيابي مي‌تواند مصرف انرژي را بين 10 تا 25درصد كاهش دهد، به مزيت‌هاي اين فناوري پي‌مي‌بريم. اهميت اين دستگاه وقتي بيشتر مي‌شود كه به ياد آوريم يكي از مهم‌ترين مشكلات خودروهاي الكتريكي دوام شارژ باتري‌هاي آن است.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,



علت ريزش موي سر چيست؟
نوشته شده در شنبه 30 خرداد 1394
بازدید : 175
نویسنده : محسن دلاور

ریزش مو

در انسان پياز يا فوليكول مو به دو دسته تقسيم مي‌شود؛ يكي موي كركي كه در سراسر پوست بدن به جز كف دست و پا وجود دارد. دومي، موي انتهايي يا ترمينال كه در قسمت سر ديده مي‌شود و بعد از بلوغ در بعضي قسمت‌هاي ديگر از ................................................


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,



چرا سراب درست مي‌شود؟
نوشته شده در شنبه 30 خرداد 1394
بازدید : 181
نویسنده : محسن دلاور

 

اصل و ريشه اين پديده را بايد در شيوه حركت نور در محيط‌هاي مختلف و پديده شكست و انكسار نور بررسي كرد. همان‌طور كه مي‌دانيد پرتوهاي نور در عبور از محيط‌هايي با غلظت‌هاي متفاوت تغيير جهت داده و به عبارتي مي‌شكنند و علت هم به تغيير سرعت نور در محيط‌هاي متفاوت بر مي‌گردد. علت پيدايش سراب اين است كه در روزهاي گرم، پرتوهاي خورشيد كه به سطح زمين مي‌رسند، آن را گرم مي‌كنند. لايه‌هاي هوايي كه نزديك سطح زمين قرار دارند، نسبت به لايه‌هاي بالايي، گرم‌تر و در نتيجه رقيق‌تر مي‌شوند. حال پرتوهاي خورشيد براي رسيدن به سطح زمين بايد از محيط غليظ وارد محيط رقيق شوند، بنابراين پديده شكست نور اتفاق مي‌افتد و پرتوهاي مربوط به شكست آنها از خط عمود دورتر مي‌شوند. زماني كه پرتوهاي تابشي خورشيد به زاويه حد مي‌رسند، ديگر وارد لايه رقيق نخواهند شد. در نتيجه بازتابش داخلي كلي رخ داده و اين پرتوها به سمت بالا برمي‌گردند. پرتوهاي بازتابي ضمن برخورد با ذرات هوا، رنگ آبي را بيش از ديگر رنگ‌ها پراكنده كرده و موجب مي‌شوند كه ناظر، رنگ آبي را روي سطح زمين ببيند و تصور كند كه آنجا بركه‌اي وجود دارد. به بيان ساده‌تر لايه هوا مانند آينه عمل كرده و آسمان را در خود منعكس مي‌كند و آن را به شكل بركه آبي در برابر چشم بيننده آشكار مي‌سازد. در اين هنگام است كه با يك سراب روبه‌رو مي‌شويم. در زمين‌هايي كه به طرف بالا شيب دارند، پرتوهاي بازتابي بيشتري به ما مي‌رسد و احتمال رويت سراب افزايش مي‌يابد. اگر در جست‌وجوي يك سراب واقعي و طبيعي هستيد بايد سري به مناطق گرمسيري بزنيد. شما مي‌توانيد معمول‌ترين آنها را در بزرگراه‌ها و در سطح جاده‌هاي آسفالت مشاهده كنيد.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,



بازدید : 150
نویسنده : محسن دلاور

91.jpg (251×263)

در زندگي روزمره گاهي دچار توهماتي مي‌شويم و فكر مي‌كنيم كسي يا چيزي را قبلا ديده‌ايم كه هرگز يادمان نمي‌آيد كي و كجا بوده؟ در روان‌شناسي تعابير مختلفي براي اين حالت وجود دارد؛ برخي دنبال ريشه‌هاي روان‌شناسي براي آن مي‌گردند. از نظر نوروفيزيولوژي علت اين اتفاق مدارهاي تند پاسخي هستند كه گاهي باعث ايجاد چنين احساسي مي‌شوند. اين حالت به هيچ عنوان به تنهايي يك اختلال به حساب نمي‌آيد. در ضمن توهم هم محسوب نمي‌شود. اين حس در ميان بسياري از افراد تجربه شده است. در يك تحقيقات رسمي اعلام شد كه حدود 70درصد افراد حداقل يك بار چنين تجربه‌اي داشته‌اند. محققان توانسته‌اند به كمك هيپنوتيزم اين حس را شبيه‌سازي كنند. پروفسور سوزومو تونگاوا- برنده نوبل پزشكي در سال 1987- در مورد اين پديده مي‌گويد: «قلب مغز انسان فضايي با عنوان هيپوكمپوس است كه در حقيقت نوعي ماشين حساب، تجسم‌كننده و بررسي‌كننده اطلاعات مربوط به حافظه‌ است. اين فضا از مكان‌هايي كه انسان مشاهده كرده و تجربياتي كه كسب مي‌كند نقشه‌برداري كرده و براي استفاده در آينده آرشيو مي‌سازد. اما هنگامي كه دو تجربه بسيار شبيه به هم آغاز مي‌شوند، اين نقشه‌هاي ذهني به روش‌هاي مختلفي تعبير و بازخواني مي‌شوند.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,



بهترین و جالب ترین آزمایشگاه‌ های جهان
نوشته شده در سه شنبه 12 فروردين 1389
بازدید : 213
نویسنده : محسن دلاور

محققین و دانشمندان برای دست یابی به اهداف خود، در بسیاری از مواقع مجبورند در آزمایشگاه‌هایی عظیم و خارق‌العاده به کار بپردازند. در واقع بسیاری از این آزمایش‌ها در محیطی خارج از زندگی طبیعی انسانی رخ می‌دهد. این 7 آزمایشگاهی که در ادامه معرفی می‌شوند، نمونه‌ای از بزرگ‌ترین و عجیب‌ترین محیط‌هایی هستند که تحقیقات علمی در آن‌ها صورت می‌پذیرد. مهم نیست که آن‌ها در بالای کوه یا کف اقیانوس ساخته شده‌اند. مهم این است که این آزمایشگاه‌ها، گامی دیگر در جهت ارتقاء دانش بشری برمی‌دارند.

بهترین و جالب ترین آزمایشگاه‌ های جهان (عکس)

برای دیدن متن کامل به ادامه مطلب بروید......


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,



عجیب ترین حکم های قضایی تاریخ
نوشته شده در پنج شنبه 7 فروردين 1393
بازدید : 367
نویسنده : محسن دلاور

همه منتظر بودند تا حکم قاضی را بشنوند، متهم، نگران و مضطراب به دهان قاضی چشم دوخته بود، وقتی حکم خوانده شد تعجب را می شد نه تنها در چهره متهم، که در چهره حضار و حتی هیات منصفه دید. حکم قاضی بسیار عجیب بود تا آن زمان هیچ کس چنین حکمی را نشنیده بود.

 

 

 

برای دیدن متن کامل به ادامه مطلب بروید......


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , عجیب ترین حکم های قضایی تاریخ , ,
:: برچسب‌ها: عجیب ترین حکم های قضایی تاریخ ,



پرتعطیلی‌ترین کشورهای جهان کدامند؟
نوشته شده در یک شنبه 28 فروردين 1390
بازدید : 253
نویسنده : محسن دلاور

برخی از ما معتقدیم کشور ما جزو پرتعطیل‌ترین کشورهای جهان است اما ما در این لیست تنها نیستیم . آنچه در ادامه می‌آید فهرستی از نام کشورهایی است که بیشترین تعطیلات سالیانه سال ۲۰۰۸ را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

برای دیدن متن کامل به ادامه مطلب بروید......

 


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , پرتعطیلی‌ترین کشورهای جهان , ,



عجیب و قریب ‌ترین مرگ‌های تاریخ!!
نوشته شده در دو شنبه 2 اسفند 1389
بازدید : 238
نویسنده : محسن دلاور
 روز مرگ همه ما بالاخره یک روز فرا می‌رسد اما برخی مرگ و میر ها به شکلی جالب و عجیب در طول تاریخ اتفاق افتاده که متوفی را هم به شهرت رسانده است. برخی از این مرگ ها را مرور می‌کنیم:
 


برای دیدن متن کامل به ادامه مطلب بروید......
 

:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , عجیب ‌ترین مرگ‌های تاریخ , ,



ترین های دنیا
نوشته شده در دو شنبه 2 اسفند 1389
بازدید : 189
نویسنده : محسن دلاور
 
 

:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ترین های دنیا , ,



نحوه تشخیص امکان دیده شدن در اتاق های پرو
نوشته شده در پنج شنبه 28 بهمن 1389
بازدید : 185
نویسنده : محسن دلاور
 
 
این روزها مساله امنیت و پخش عکس و فیلم های خصوصی داغ است پس زمان خوبی هست که این مطلب را در ادامه مطلب بخوانید ...

 این روزها مساله امنیت و پخش عکس و فیلم های خصوصی داغ است پس زمان خوبی هست که این مطلب را بخوانید:
 بحث آینه های دو طرفه. بله افرادی به این روش از شما در حالیکه در هتل یا اتاق پرو یا در حمام یا دستشویی هستید فیلم یا عکس تهیه کرده و به معرض عموم می گذارند. پس حتما قبل از اینکه از محل های دارای آینه استفاده کنید از یکطرفه بودن آن مطمئن شوید !

اما چطور؟

قبل از هرکاری از تست انگشت استفاده کنید:
انگشت خود را روی آینه قرار داده. اگر بین انگشت شما و تصویر آن یک فاصله ای باشد این آینه واقعی است. اگر انگشت شما به تصویرش چسبیده باشد، این آینه دو طرفه است و فردی دارد شما را مشاهده می کند.

دلیل :
چون در آینه واقعی لایه جیوه در پشت شیشه است ولی در آینه های دو طرفه لایه جیوه در روی سطح شیشه است.

:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , دیده شدن در اتاق های پرو , ,



راز شگفت انگیز مثلث برمودا
نوشته شده در پنج شنبه 28 بهمن 1389
بازدید : 374
نویسنده : محسن دلاور

 
 
 
در اقیانوس اطلس، منطقه شگفت انگیزی وجود دارد که تاکنون، تعداد زیادی از هواپیماها و کشتی ها، بی آنکه نشانه ای از خود برجای گذارند، به طرز اسرارآمیزی در آنجا ناپدید شده اند.

این منطقه مرگبار که اصطلاحا «مثلث برمودا» یا «مثلث شیطان» نامیده می شود، از شمال به جزیره «برمودا» از باختر به « فلوریدا» و از سوی خاور به نقطه ای از اقیانوس اطلس محدود میشود. حوادث شگفت انگیزی که در این نقطه از عالم اتفاق افتاده، دانشمندان را بر آن داشته است تا در « مثلث برمودا» به مطالعه و کاوش بپردازند و در رابطه با این حوادث، نظریات گوناگون ارائه دهند، ولی این کوشش ها، تا کنون کمکی به حل معما نکرده است.

برای دیدن متن کامل به ادامه مطلب بروید......


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , راز شگفت انگیز مثلث برمودا , ,



بزرگترین اشتباه زندگی آلبرت انیشتین !!
نوشته شده در پنج شنبه 28 بهمن 1389
بازدید : 266
نویسنده : محسن دلاور
 
 
آلبرت انیشتین در سال ۱۹۱۷ عبارت “ثابت کیهانی” را به نظریه نسبیت عمومی خود وارد کرد تا مطابق با تفکر فیزیکدانان آن زمان معادله ای را برای پیش بینی جهان ساکن ارائه کند زمانی که مشخص شد جهان در واقع ثابت نیست بلکه در حال بزرگتر شدن است، انیشتین این عبارت را مردود اعلام کرد و برای همیشه از آن به عنوان بزرگترین اشتباه زندگی خود یاد کرد.

اما به تازگی دانشمندان بزرگترین اشتباه زندگی انیشتین را احیا کرده اند تا با کمک آن به توضیح یکی از مرموزترین نیروهای طبیعت که به نظر با نیروی گرانش در تعامل بوده و منجر به توسعه و رشد پر شتاب جهان می شود بپردازند، نیرویی به نام انرژی تاریک.

مطالعاتی که به تازگی انجام گرفته نشان می دهند ثابت کیهانی بهترین ابزاری است که می توان بر اساس آن انرژی تاریک را توضیح داده و دقیق ترین و ارزشمند ترین تخمین را از مقدار آن به دست آورد. این یافته براساس محاسبات هندسی جهان ارائه شده که نشان می دهند جهان به جای اینکه منحنی یا کروی باشد، مسطح است.

دو فیزیکدان دانشگاه پروونس در فرانسه شیوه ای جدید را برای آزمودن مدل انرژی تاریک ارائه کرده اند که نسبت به مطالعات پیشین کاملا مستقل عمل می کند. شیوه آنها بر اساس رصد های جفتهای کهکشانی دوردست با هدف محاسبه انحنای فضا پایه ریزی شده است.

دانشمندان انرژی تاریک را به واسطه مطالعه بر روی هندسه جهان مورد بررسی قرار داده اند شکل فضا به محتویتاش بستگی دارد، پدیده ای که یکی از اکتشافات نظریه نسبیت عمومی اینشتین بوده است، که نشان می دهد جرم و انرژی با کمک نیروی گرانش خود فضا-زمان را انحنا می دهند.

از این رو دانشمندان تصمیم گرفتند میزان محتوی جهان را، برای مثال مقدار جرم و انرژی از جمله انرژی تاریک موجود در جهان را با کمک محاسبه شکل آن تعیین کنند، مطالعه ای که سه گزینه اصلی را در اختیار آنها قرار داد.

فیزیکدانان می گویند جهان می تواند مانند یک صفحه مسطح باشد، مانند یک توپ کروی باشد و یا مانند یک زین انحنا داشته باشد، این در حالی است که مطالعات پیشین مدل جهان مسطح را بر دیگر مدلها ترجیح داده بودند و مطالعه جدید نیز با همین مدل موافق است.

دانشمندان با بررسی رصدهای انجام شده از جفتهای کهکشانی دوردست، شدت شکستگی نور و گرایش قرمزی نور کهکشانهای رصد شده به تعیین جهتگیری و موقعیت جفتهای در حرکت کهکشانی پرداختند و نتیجه این مطالعات با مدل جهان مسطح همخوانی داشت.

بر اساس گزارش اسپیس، با دست پیدا کردن به شواهد دقیقتر از مسطح بودن جهان، نتایج جدید برای توضیح انرژی تاریک بیشتر از نظریه های رایج و معمول، بر عبارت ثابت کیهانی که انیشتین زمانی با ناراحتی آن را مردود اعلام کرد تکیه خواهد داشت.

:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , بزرگترین اشتباه انیشتین , ,



انگشت عشق‏ و حلقه ازدواج
نوشته شده در پنج شنبه 28 بهمن 1389
بازدید : 213
نویسنده : محسن دلاور

● چرا حلقه ازدواج باید در انگشت چهارم قرار بگیرد؟


مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید . تا معجزه ای شگفت انگیز را متوجه شوید.(این مطلب برگرفته از اساطیر چینی است)
۱) ابتدا کف دو دستتان را روبروی هم قرار دهید و دو انگشت میانی دست های چپ و راستتان را پشت به پشت هم بچسبانید.


۲) چهار انگشت باقی مانده را از نوک آنها به هم متصل کنید.

۳) به این ترتیب تمامی پنج انگشت به قرینه شان در دست دیگر متصل هستند.

۴) سعی کنید انگشتان شست را از هم جدا کنید. انگشت شست نمایانگر والدین است. انگشت های شست می توانند از هم جدا شوند زیرا تمام انسان ها روزی می میرند . به این صورت والدین ما روزی ما را ترک خواهند کرد.

۵) لطفا مجددا انگشت های شست را به هم متصل کنید . سپس سعی کنید انگشت های دوم را از هم جدا نمائید. انگشت دوم (انگشت اشاره ) نمایانگر خواهران و برادران هستند. آنها هم برای خودشان همسر و فرزندانی دارند. این هم دلیلی است که انها ما را ترک کنند.

۶) اکنون انگشت های اشاره را روی هم بگذارید و انگشت های کوچک را از هم جدا کنید. انگشت کوچک نماد فرزندان شما است. دیر یا زود آنها ما را ترک می کنند تا به دنبال زندگی خودشان بروند.

۷) انگشت های کوچک را هم به روی هم بگذارید. سعی کنید انگشت های چهارم (همان ها که در آن حلقه ازدواج را قرار می دهیم) را از هم باز کنید. احتمالا متعجب خواهید شد که می بینید به هیچ عنوان نمی توانید آنها را از هم باز کنید. به این دلیل که آنها نماد زن و شوهری هستند که برای تمام عمر به هم متصل باقی می مانند. 

:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , انگشت عشق‏ و حلقه ازدواج , ,



خطرهای دوچرخه‌سواری برای سلامتی بدن!
نوشته شده در پنج شنبه 28 بهمن 1387
بازدید : 245
نویسنده : محسن دلاور
 
 
اغلب ما در سنین کودکی دوچرخه‌سواری را یاد می‌گیریم، بنابراین ممکن است فکر کنیم دوچرخه‌سواری فعالیتی است که نیاز به مهارت یا تعلیم خاصی ندارد. این گرایش ممکن است تا حدی خوب باشد به خصوص اگر معمولا برای مسافت‌های کوتاه از دوچرخه‌ استفاده می‌کنید.

اما با افزایش شمار افرادی که برای مسافت‌های طولانی به عنوان وسیله حمل و نقل از دوچرخه استفاده یا برای تقویت بدنی خود دوچرخه‌سواری می‌كنند، مساله مهارت‌های دوچرخه‌سواری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. تکنیک بد یا وضعیت نامناسب قرارگیری روی دوچرخه‌سواری یا اندازه نامتناسب آن باعث درد و ناراحتی شما می‌شود. برخی از مشکلاتی که با دوچرخه‌سواری ممکن است بروز کند اینها هستند:

1 درد زانو:
دوچرخه‌سواران مانند دوندگان گاهی دچار درد زانو یا به عبارت دقیق‌تر درد در محل مفصل استخوان ران و استخوان کشکک می‌شوند. این درد به علت التهاب تاندون (یا تاندینیت) در مفصل استخوان ران و استخوان کشکک است.

درد زانو در دوچرخه‌سواری ممکن است ناشی از پایین بودن بیش از حد یا جلو بودن بیش از حد زین یا با شدت بیش از حد ركاب زدن در یک دنده معین دوچرخه باشد که باعث می‌شود هنگام ركاب زدن روی زانو فشار بیاید.

درد در بخش بیرونی زانو ممکن است ناشی از تحریک «نوار ایلیوتیبیال»، نوار بافتی ضخیمی که از استخوان لگن در کناره ران به سمت استخوان درشت نی (تیبیا) در ساق پا کشیده می‌شود، باشد. علت این درد بالا بودن بیش از حد زین و ركاب زدن با پنجه پا به سمت داخل است.

2 کمردرد:
 علل کمردرد ممکن است سوار شدن دوچرخه بیش از حد دراز یا جلو یا پایین قرار داشتن بیش از حد فرمان دوچرخه باشد. توصیه کلی این است که ارتفاع زین را تنظیم کنید. یک بررسی هم نشان داده است که زاویه دادن به زین در حد 10 تا 15 درجه به سمت جلو در بهبود کمردرد دوچرخه‌سواران مفید است.

3 بی‌حسی در دست‌ها و مچ‌ها:
این مشکل را گاهی «فلج فرمان دوچرخه» می‌نامند. این عارضه ناشی از گذاشتن وزن بیش از حد روی دست‌ها حین دوچرخه‌سواری است، به طوری که عصب اولنار، عصبی که از آرنج به سمت بخش خارجی پنجه دست کشیده می‌شود،‌ تحت فشار قرار می‌گیرد. بالا بردن فرمان دوچرخه یا کم کردن فاصله آن تا زین ممکن است کمک‌کننده باشد، چرا كه موقعیت دست‌ها هنگام دوچرخه‌سواری را اصلاح می‌کند.

4 درد باسن:
بیشتر وزن شما هنگام دوچرخه‌سواری باید روی توبروزیته‌های ایسکیال یا استخوان‌های نشیمنگاه که کف لگن را تشکیل می‌دهند، وارد شود. هنگامی كه شروع به دوچرخه‌سواری بطولانی مدت می‌کنید، احساس اندکی درد عادی است،‌ اما اگر درد شدیدی در باسن داشتید، ممکن است زین دوچرخه بیش از حد بالا یا لازم باشد که زین دوچرخه را به سمت جلو یا عقب ببرید.

5 اختلال نعوظ:
اینکه آیا دوچرخه‌سواری در مردان به واقع باعث اختلال نعوظ می‌شود یا نه مورد بحث بوده است. نتایج بررسی‌ها در این مورد متناقض است. اما به یقین زین دوچرخه می‌تواند اعصاب و عروق خونی در میان‌دوراه (ناحیه میان دستگاه تناسلی خارجی و مقعد) را تحت فشار قرار دهد و بی‌حسی میان‌دوراه یک مشکل شایع در دوچرخه‌سواران است. پهن بودن كافی زین دوچرخه در قسمت عقب به‌طوری که از استخوان‌های نشمینیگاه حمایت کند،‌ ممکن است کمک‌کننده باشد. ایستادن حین دوچرخه‌‌سواری برای چند ثانیه هر 10 دقیقه یک بار نیز توصیه می‌شود. پایین آوردن زین هم مفید خواهد بود.

6 ضربه مغزی:
ضربه به سر مهم‌ترین خطری است که دوچرخه‌سواران در معرض آن هستند و بررسی‌ها نشان داده‌اند که به سر داشتن کلاه ایمنی باعث کاهش آسیب‌های سر و مغز هنگام دوچرخه‌سواری می‌شود.

:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , خطرهای دوچرخه‌سواری , ,



LED ، Plasma ، LCD، کدام بهتر است؟!
نوشته شده در پنج شنبه 28 بهمن 1389
بازدید : 307
نویسنده : محسن دلاور

 
 اگر شما در یک فروشگاه هستید و قصد خرید تلویزیون دارید، احتمالا با دیدن مدل‌ها و تبلیغات گوناگون یک سوال بدون پاسخ در ذهنتان بوجود می‌آید که واقعا بهترین نوع نمایشگر چیست؟ پلاسما یا LCD؟ 
مطمئنا هرکدام از این تکنولوژی‌ها مزایا و معایبی دارند. اگر شما نیز در این رابطه ابهام دارید، با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را دریابید. در این مقاله قصد داریم دو تکنولوژی رایج در ساخت نمایشگرهای صفحه تخت را به زبانی ساده بررسی کنیم. 
 

برای دیدن متن کامل به ادامه مطلب بروید......


 

:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , LED یا LCD , ,



دانستنیهایی اعجاب‌انگیز درمورد گفتار انسانها
نوشته شده در پنج شنبه 28 بهمن 1389
بازدید : 225
نویسنده : محسن دلاور
 
 
 
 
1. مهارت حرف‌زدن یک شگفتی است. برای تولید یک عبارت، تقریباً 100 عضله در سینه، گردن، فک، زبان
و لب‌ها باید با هم همکاری کنند. هر عضله دسته‌ای متشکل از صدها یا هزاران فیبر است. برای هماهنگی این عضلات، نورون‌هایی بسیار بیشتر از حد لازم برای پای یک ورزشکار لازم است تا این عضلات را منقبض کنند. فقط هر یک نورون حرکتی می‌تواند حرکت را در 2000 فیبر عضلانی موجود در عضله ساق تحریک کند. اما نورون‌هایی که تارهای صوتی یا حنجره را کنترل می‌کنند، می‌توانند فقط به یک تا دو-سه سلول عضلانی بچسبند.

برای دیدن متن کامل به ادامه مطلب بروید......


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , گفتار انسانها , ,



10 کشور برتر و زیبای جهان برای گردشگری
نوشته شده در پنج شنبه 28 بهمن 1389
بازدید : 255
نویسنده : محسن دلاور
 
 
 
 
 
 
سایت «ورد تراول»، ‌١٠ مقصد برتر گردشگری جهان را معرفی کرد که عبارتند از:

١- فرانسه
فرانسه در سال 2010 نیز همانند سال قبل از آن عنوان مقصد گردشگری شماره‌ یک جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور از جاذبه‌های گردشگری متنوعی بهره می‌برد، هرچند که مقصد بخش اعظم گردشگران این کشور، شهر زیبای «پاریس» است.
برج «ایفل»، موزه «لوور» و کاخ «ورسای»، سه جاذبه اصلی گردشگری پاریس به شمار می‌روند.

٢- آمریکا
صنعت گردشگری یکی از ارکان اقتصاد آمریکا بوده و چندین میلیون نفر از نیروی کار این کشور در صنعت گردشگری و یا صنایع مرتبط به کار اشتغال دارند. مقصد بخش اعظم گردشگران این کشور، شهرهای زیبای «واشنگتن»، «نیویورک» و دو ایالت «کالیفرنیا» و «فلوریدا» است.
این در حالی است که با گذشت چندین ماه از پایان نشت نفت از سکوی نفتی «خلیج مکزیک»، صنعت گردشگری ایالت فلوریدا هنوز به روزهای خوب خود بازنگشته است.
 
٣- چین
با توجه به عملکرد موفق این کشور در طول سال‌های اخیر، این کشور رتبه‌ سومین مقصد گردشگری جهان را که در اختیار «اسپانیا» بود، به خوداختصاص داده است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به عملکرد موفق این کشور در طول دو هفته برگزاری مسابقات آسیایی در شهر «گوآنگژو» با جذب نزدیک به نیم میلیون گردشگر و جذب بیش از یک میلیون گردشگر در زمان برگزاری المپیک پکن در سال ‌٢٠٠٨، دولت چین به هدف خود در جذب ‌١٠٠ میلیون گردشگر در سال ‌٢٠٢٠ و تبدیل شدن به مقصد نخست گردشگری جهان دست یابد. دولت چین همچنین برنامه‌های زیادی نیز برای جذب گردشگر به واسطه حضور پررنگ در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت گردشگری دارد.
 
٤- اسپانیا
صنعت گردشگری یکی از ارکان اقتصاد اسپانیا بوده و به تازگی از شرایط رکود خارج شده که حاصل آن رشد هفت درصدی گردشگران این کشور در ماه جولای در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ‌٢٠٠٩ بود و رشد چشمگیر گردشگران در دو شهر «مادرید» و «بارسلون» بوده است.

اسپانیا همچنین از اول ژانویه تا پایان ماه آگوست، میزبان ‌٣٧ میلیون گردشگر بوده که از رشد نیم درصدی نسبت به زمان مشابه در سال ‌٢٠٠٩ حکایت دارد، با این وجود اسپانیا هنوز با ثبت رکورد درآمد ‌٤٧ میلیارد یورویی از صنعت گردشگری که در سال ‌٢٠٠٢ به دست آمد، فاصله دارد.

اسپانیا در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشترین شاغلین را در صنعت گردشگری داشته و به عنوان یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان هر ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر از کشورهای مختلف به ویژه انگلیس، آلمان و ‌فرانسه است، هم‌چنین هفت درصد از نیروی کار این کشور در صنعت گردشگری و یا صنایع مرتبط به کار اشتغال دارند.
 
٥- انگلیس
دولت انگلیس در سال‌های اخیر عملکرد خوبی در زمینه جذب گردشگر داشته و قصد دارد تا در قالب برنامه‌ای ده ساله، درآمدهای این کشور از محل صنعت گردشگری را به ‌١٨٨ میلیارد پوند در سال ‌٢٠٢٠ رسانده و این کشور را به قطب نخست گردشگری اروپا تبدیل کند.

در قالب این برنامه ده ساله که رشد ‌٦٠ درصدی درآمدهای انگلستان از محل صنعت گردشگری را در پی خواهد داشت، تعداد شاغلین در صنعت گردشگری انگلستان نیز از رقم فعلی ‌٢٦٤ هزار نفر، به سه میلیون می‌رسد.
 
٦- ایتالیا
ایتالیا به‌دلیل داشتن آب‌وهوای مدیترانه‌ای و جاذبه‌های گردشگری متنوع از جمله آثاری تاریخی از تمدن رم باستان در شهرهای مختلف به ویژه رم، فلورانس و ونیز، یکی از کشورهای محبوب گردشگران است.
ایتالیا سالانه به‌طور متوسط میزبان ‌‌٢٠میلیون گردشگر است. این امر صنعت گردشگری را به یکی از ارکان اقتصاد ایتالیا تبدیل کرده و پنج درصد از تولید ناخالص داخلی ایتالیا به این صنعت اختصاص یافته است. البته با وجود آن‌که هر سال گردشگران کشورهای زیادی به ایتالیا سفر می‌کنند، ولی مردم این کشور تمایل زیادی برای گذراندن تعطیلات در کشور خود ندارند و ‌‌٤٣ درصد ایتالیایی‌ها تعطیلات خود را در خارج از این کشور سپری می‌کنند.
 
٧- ترکیه
دولت ترکیه در سال‌های اخیر عملکرد خوبی در زمینه جذب گردشگر داشته و قصد دارد این کشور را در سال ‌٢٠١٤ به یکی از پنج مقصد برتر گردشگری جهان تبدیل کند. در حال حاضر بخش اعظم گردشگران ترکیه از کشورهای آلمان، روسیه، انگلیس و ایران بوده و مابقی نیز از کشورهای بلغارستان، هلند، گرجستان، فرانسه، سوریه و ایتالیا بوده‌اند.

البته سال گذشته برای صنعت گردشگری ترکیه سال خوبی بود، این در حالی است که ترکیه تنها کشور جهان در سال ‌٢٠٠٩ بود که با وجود وقوع بحران جهانی اقتصادی و شیوع آنفلوآنزا، همچنان شاهد افزایش تعداد گردشگرانش بوده است؛ هرچند که در سال گذشته، مدت‌زمان اقامت گردشگران نسبت به سال‌های قبل، کاهش یافت. از سال گذشته تاکنون نیز بدلیل هزینه‌ پایین گردشگری سلامت در ترکیه، تعداد زیادی از گردشگران آمریکایی، این کشور را به‌عنوان مکانی برای گذراندن تعطیلات و افزایش سلامت روحی و جسمی خود انتخاب کرده‌اند.
 
٨- مکزیک
با وجود تلاش‌های گسترده‌ دولت مکزیک برای مبارزه با باند‌های قاچاق مواد مخدر که بروز ناامنی در برخی از نقاط این کشور را در پی داشت، تعداد گردشگران این کشور در ‌١٠ ماهه‌ نخست امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ‌٢٠٠٩، هفت درصد رشد داشته و با پیش‌بینی رشد پنج درصدی گردشگران این کشور در سال ‌٢٠١٠، مکزیک در این سال، میزبان بیش از ‌٢٢ میلیون گردشگر خواهد بود که حاصل آن درآمد ‌١٠ میلیارد دلاری اقتصاد این کشور خواهد بود.

پایتخت مکزیک، شهر «مکزیکوسیتی»، یکی از پرجمعیت‌ترین و پرگردش‌ترین شهرهای جهان است. مکزیک همچنین مهد سه تمدن‌ باستانی «آزتک»، «مایا» و «اینکا» بوده و آثار ارزشمندی از این سه تمدن را در خود جای داده است.
 
٩- کنیا
صنعت گردشگری یکی از ارکان اقتصاد کنیا بوده و دولت کنیا از سال‌ها قبل برنامه‌های ویژه‌ای را برای جذب گردشگران اروپایی به ویژه طبیعت‌گردان به مرحله اجرا درآورده که حاصل آن برقراری پرواز‌های مستقیم از «نایروبی» به مقصد «لندن»، «پاریس» و «آمستردام» بوده است.

این در حالی است که کنیا در سال ‌٢٠٠٩ میزبان نزدیک به یک میلیون گردشگر بود و حالا مقامات این کشور قصد دارند تا با جذب گردشگران بیشتر اروپایی شاهد ‌١٠ تا ‌١٥ درصد گردشگران این کشور در سال جاری میلادی باشند.

کنیا در سال‌های اخیر از مقاصد برتر طبیعت‌گردی قاره‌ آفریقا محسوب ‌شده و هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن جاذبه‌های طبیعی این کشور مانند جنگل‌های بکر و دست‌نخورده و گونه‌های مختلف حیوانی مانند فیل‌ها، شیرها و زرافه‌ها به این کشور سفر می‌کنند. دره بزرگ «ریفت» که نخستین نشانه‌های حیات انسان در آن یافت شده نیز یکی از جاذبه‌های برتر گردشگری کنیا است.
 
١٠- نیوزلند
کشور نیوزلند یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان از نظر داشتن جنگل و منابع طبیعی دست‌نخورده بوده و تا به حال فیلم‌های مشهوری از جمله سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» در مناطق مختلف آن ساخته شده‌اند که رشد چشمگیر صنعت گردشگری نیوزلند را به همراه داشته است.

همچنین قرار است فیلم ‌‌٦٧٠ میلیون دلاری «هابیت» در نیوزلند ساخته شود که حاصل آن رشد چشم‌گیر صنعت گردشگری نیوزلند و درآمد ‌‌٥/١ میلیارد دلاری برای اقتصاد این کشور خواهد بود، این در حالی است که ساخت مجموعه‌ سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» در نیوزلند سود سرشاری برای صنعت گردشگری نیوزلند به همراه داشت و حالا پس از قطعی‌شدن ساخت «هابیت» در نیوزلند، دولت این کشور به دنبال ساخت ادامه پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان، «آواتار»، در این کشور است.

 


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , 10 کشور زیبا برای گردشگری , ,



معانی نام ماه های مختلف ایرانی
نوشته شده در پنج شنبه 28 بهمن 1389
بازدید : 225
نویسنده : محسن دلاور



چرا وقتی خودتان را قلقلک می دهید نمی خندید؟!
نوشته شده در پنج شنبه 28 بهمن 1389
بازدید : 317
نویسنده : محسن دلاور
برای اینکه مغز زمان پاسخگویی اش را سرعت بخشد، آن چیزی را که قرار است برای تان اتفاق بیافتد را پیش بینی می‌کند. به صورت تخصصی تر، مخچه حرکات بدن تان را مانیتور می‌کند و می‌تواند بین حس های مورد انتظار و غیر منتظره فرق قایل شود که عموما به کنار گذاشتن کم یا کامل احساسات مورد انتظار منتج می‌شود آن هم در حالی که مغز دقت خیلی بیشتری به احساسات غیر منتظره دارد.

بنابراین زمانیکه خودتان را قلقلک می‌دهید، مغزتان احساسات مربوط به آن را رد می‌کند، اینطور می‌شود که قلقلک دادن خودتان بی اهمیت شمرده می‌شود، درست مانند زمانیکه تایپ می‌کنید و مغزتان به شکل قابل توجهی حس لامسه در انگشتان تان را ناکنش ور می‌کند به شکلی که شما به این قضیه توجهی ندارید مگر اینکه به عمد به آن فکر کنید. این همان نوع اتفاقی است که هنگام قلقلک دادن خودتان رخ می‌دهد.

محققان در «کالج دانشگاهی لندن» این موضوع را به وسیله اسکن مغز افراد طی زمانی که کف دست شان توسط آزمونگران و خودشان لمس می‌شد، بررسی کردند. اسکن های مغز نشان داد وقتی که لمس توسط عاملی خارجی حادث شد، سیستم حسی مغز (درگیر پردازش لمس) و بخش قدامی‌مغز (درگیر پردازش لذت) بسیار قوی تر از زمانیکه لمس توسط خود افراد حادث می‌شود، واکنش نشان می‌دهند.

در این مورد، مغز از اطلاعات حرکات انگشت و بازوها و اطلاعات دیداری برای پیش بینی کردن لمس استفاده می‌کند.
بنابراین، شما نمی‌توانید خودتان را قلقلک دهید چرا که هیچ عامل غافلگیر کننده ایی وجود ندارد.

:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , چرا با قلقلک خود نمیخندیم , ,



چرا دکمه خانمها برعکس آقایان سمت چپ است؟
نوشته شده در پنج شنبه 28 بهمن 1389
بازدید : 272
نویسنده : محسن دلاور
 
 
چون بیشتر مردم با دست راست کار می کنند به همین سبب دکمه های لباس را سمت راست میدوزند تا افرادی که به اصطلاح راست دست هستند به آسانی بتوانند دکمه های لباس خود را باز کرده یا ببندند.
 
البته این موضوع در مورد لباس های مردانه کاملا صادق است اما بانوان چطور؟ چرا با آنکه بیشتر خانم ها مانند آقایان راست دست هستند دکمه لباسشون سمت چپ دوخته شده است؟

برای پاسخ به این پرسش باید عقربه های زمان را به عقب بچرخانیم و به گذشته های دور برویم. یعنی زمانیکه نخستین بار دکمه لباس ساخته شد و این دکمه کالایی لوکس و گرانبها به شمار می رفت و تنها مردمان طبقه مرفه اجتماع استطاعت خرید آنرا داشتند.
 
این در حالی بود که زنان اشرافی در آن زمان هیچگاه لباس خود را شخصا به تن نمی کردند بلکه خدمتکاری داشتند که این کار را برایشان انجام می داد. چون خدمتکار برای بستن یا گشودن دکمه لباس بانوی خود می بایستی مقابل او قرار می گرفت دوزندگان لباس زنانه معمولا دکمه لباس را در سمتی قرار می دادند که خدمتکار بتواند به راحتی با دست راست خود آنها را باز کرده یا ببندد!
 
از این رو دکمه لباس زنان را سمت چپ می دوختند. هر چند امروزه استفاده از دکمه عمومیت یافته و دیگر از آن خدمتکاران خبری نیست با این حال هنوز هم این اصل به قوت خود باقی مانده و دکمه های لباس های زنانه سمت چپ دوخته می شود.

 


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , علت بر عکسی دکمه خانم ها , ,



صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد