پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 205
نویسنده : محسن دلاور

1

رنگین‌کمان در حقیقت همیشه به صورت یک دایره است و باید به شکل دایره دیده شود، منتها مرکز این دایره دقیقا هم‌عرض چشمان ماست، بنابراین هنگامی که روی زمین ایستاده باشید، نصف رنگین‌کمان زیر افق می‌رود و دیده نمی‌شود، اما وقتی به پرواز درمی‌آیید، می‌توانید نیمه پنهان رنگین کمان را (که درست شبیه همان نیمه بالایی است) تماشا کنید. شکل دایروی ناشی از پراکنش و شکست نور خورشید بر اثر قطره‌های باران است.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: محسن دلاور ,



بازدید : 197
نویسنده : محسن دلاور

1

دنیا سهرابی| حدود 7هزار سال پیش، اقوام آریایی‌اي که در نواحی نزدیک سیبری امروزی زندگی می‌کردند، مهاجرتی بزرگ را آغاز کردند. سرد شدن هوا باعث کوچ این اقوام دامدار به سرزمین‌های جنوبی شد. دسته‌ای از این اقوام به سمت اروپا حرکت کردند و دسته‌ای دیگر راه جنوب را در پیش گرفتند و به سمت فلات ایران و شبه‌قاره هند رهسپار شدند................................


:: موضوعات مرتبط: تاریخ , ,
:: برچسب‌ها: کعبه زرتشت ,



مغز انسان چند گیگابایت است؟
نوشته شده در جمعه 5 تير 1394
بازدید : 254
نویسنده : محسن دلاور

archive2

این پرسش مانند این است که سوال کنید: «چه تعداد شی را می‌توان داخل یک سبد جا داد؟» اگرچه مغز انسان را از برخی جهات می‌توان با رایانه مقایسه کرد، اما این مقایسه زمانی‌که وارد جزئیات می‌شود دیگر مصداق ندارد. برای مثال، بیشتر ما تنها می‌توانیم تا چند رقم محدود عدد پی را به خاطر بیاوریم، در حالی‌که تعداد ارقام محاسبه شده این عدد تنها 34 کیلوبایت فضا اشغال می‌کند؛ که کمی بیشتر از 0.00003 گیگابایت است. با این وجود، ما می‌توانیم صدها یا هزاران چهره را به خاطر بیاوریم و آنها را با هر حالتی و از هر زاویه‌ای در میان دیگر چهره‌ها شناسایی کنیم؛ عملی که انجام آن توسط یک رایانه بیش از یک ترابایت (1000 گیگابایت) حافظه نیاز دارد. مغز انسان‌ها در به یادآوری جزئیات خاص بسیار بد عمل می‌کند، اما همین مغز در شناسایی و تشخیص الگوها و رونده فوق‌العاده عالی است. ما رایانه را اختراع کرده‌ایم تا کارهایی را که انسان در انجام آنها بد عمل می‌کند، به جای ما انجام دهد؛ بنابراین مقایسه جزءبه‌جزء خودمان بااین وسیله کار کاملا اشتباهی است.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,



بازدید : 208
نویسنده : محسن دلاور

معبد چغازنبيل يك زيگورات است‌. زيگورات بناي خشتي توپر و بدون فضاهاي داخلي است كه سطح خارجي آن، ‌پوششي از آجر دارد. ابعاد قاعده زيگورات‌ها مربع يا مستطيل و اندازه آنها بين 50 در50 متر يا40 در 50 متر متغير است. تاكنون هيچ يك از زيگورات‌هاي شناسايي شده به‌طور سالم و كامل باقي نمانده و لذا ارتفاع اصلي آنها مشخص نشده است. دسترسي به فوقاني‌ترين طبقه زيگورات با پلكان يا راه شيب‌دار صورت مي‌گرفت. فضاهاي اطراف زيگورات‌ها را با درختكاري پوشش مي‌دادند. به طور كلي زيگورات‌ها جايگاه يا معابدي بودند كه در دوره كهن مردم بين‌النهرين براي خدايان مورد پرستش خود بنا مي‌كردند و در قسمت انتهايي آن به پرستش خداي خويش مي‌پرداختند و چون اين معابد در بين‌النهرين به نام زيگورات معروف شده و عيلامي‌ها مقارن با ظهور تمدن در بين‌النهرين، در شوش حكومت مي‌كردند، نام زيگورات به خود گرفتند.


:: موضوعات مرتبط: تاریخ , ,
:: برچسب‌ها: زیگورات , چغازنبیل , محسن دلاور ,



آلرژي چيست؟
نوشته شده در جمعه 5 تير 1394
بازدید : 181
نویسنده : محسن دلاور

قاصدک

بدن انسان به طور معمول در مقابل عوامل مضري مانند ويروس‌ها و باكتري‌ها از خود دفاع مي‌كند. اما گاهي اوقات اين دفاع در مقابل مواد بي‌ضرري مانند گرد و غبار، كپك‌ها، يا گرده گياهان صورت مي‌گيرد. سيستم ايمني بدن در مقابل اين مواد واكنش نشان مي‌دهد و مقدار زيادي پادتن مي‌سازد. پادتن مانند اسلحه‌اي به آنها حمله‌ور مي‌شود تا آنها را از بين ببرد. هر پادتن براي ماده ويژه‌اي ساخته مي‌شود و مخصوص همان ماده است. آلرژي همان واكنش سيستم ايمني بدن است ولي هنگامي ايجاد مي‌شود كه سيستم ايمني بدن ماده بي‌ضرري را به اشتباه به عنوان ماده‌اي زيان‌آور شناسايي مي‌كند و عليه آن وارد عمل مي‌شود. به موادي كه واكنش آلرژيك ايجاد مي‌كنند، اصطلاحا آلرژن گفته مي‌شود. در فرايند دفاع، واسطه‌هاي التهابي شيميايي‌اي مانند هيستامين و ساير موادي كه از گلبول‌هاي سفيد ترشح مي‌شوند، علائم نامطبوعي ايجاد مي‌كنند. افراد مبتلا به آلرژي براي مقابله با اثرات شديد هيستامين بايد از دارو‌هاي آنتي هيستامين استفاده كنند.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: آلرژی ,



کارکرد آپاندیس در بدن انسان چیست؟
نوشته شده در جمعه 5 تير 1394
بازدید : 193
نویسنده : محسن دلاور

archive6

به طور سنتی، آپاندیس به عنوان عضوی غیرضروری در بدن انسان شناخته می‌شود. حتی نامش به گونه‌ای به زائد بودن آن اشاره دارد (آپاندیس در زبان انگلیسی به معنای ضمیمه، پیوست است). آپاندیس لوله‌ای باریک است که اندازه آن حدودا به اندازه نصف یک مداد است که به صورت جلوآمدگی در روده کور، در ابتدای روده بزرگ قرار دارد.
چارلز داروین عقیده داشت اجداد ما نسبت به ما گیاهان زبر (مانند سبوس گندم) بیشتری می‌خوردند، و به همین دلیل به روده کور بزرگ‌تری برای هضم آنها نیاز داشتند. بنابراین آپاندیس در ابتدا فضای مفیدی از روده بود که طی میلیون‌ها سال فرگشت انسان و عدم استفاده از آن، به تدریج آب رفت و کوچک‌تر شد. جانورانی مانند کوالا که مقدار بسیار زیادی برگ هضم‌ناشدنی می‌خورند، روده کوری دو متری دارند که بخش عمده آن را آپاندیسی بزرگ تشکیل می‌دهد.
شکی وجود ندارد که می‌توان آپاندیس را با عمل جراحی برید و از بدن خارج کرد؛ بدون آنکه عواقب درازمدت مشهودی برای بیمار به دنبال داشته باشد. اما توانایی گذراندن زندگی بدون یک چیز، به این معنا نیست که آن چیز کاملا بی‌استفاده است. تحقیقات جدید که روده 361 پستاندار را با هم مقایسه کرده است، نشان می‌دهد که 50 گونه مختلف و کاملا غیرمرتبط در بدن خود آپاندیس دارند. این مساله به این معنی است که آپاندیس باید حداقل 32 بار به طور مستقل فرگشت یافته باشد، که همین نشانگر آن است عملکرد مفیدی برای آن وجود داشته.
در حال حاضر دانشمندان گمان می‌کنند آپاندیس به عنوان مخزنی اضطراری برای پناه‌گیری باکتری‌های روده‌ای انسان عمل می‌کند. دریچه باریک این عضو و محل قرارگیری خارج از مسیر آن به این معنی است که عفونت‌های باکتریایی معمولا وارد آن نمی‌شوند. (بنابراین پس از آنکه بیماری همچون اسهال تمام باکتری‌های مضر را از روده شما خارج می‌کند، باکتری‌های مفید می‌توانند دوباره از آپاندیس بیرون آمده و در روده شما مجددا تکثیر شوند.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,